צוואר תפוס – מה עושים?

כאבי צוואר אשר מכונים לא פעם צוואר תפוס, מהווים תלונה שכיחה שיכולות להיות לה סיבות רבות. לרוב מדובר על בעיה זמנית חולפת אשר קשורה בכאבים ממקור שרירי – מתח ניכר בשרירי הצוואר בגין שעות עבודה רבות מול מחשב או נהיגה ממושכת. יחד עם זאת, חשוב מאוד לפנות לבירור רפואי אם הכאבים מופיעים לפרק זמן ממושך או אם הם מלווים בסימפטומים נוספים כגון: הקרנה לידיים, הפרעות תפקודיות בידיים או אם הם גורמים לירידה במשקל או כאבים בלילה.

 

מהם הגורמים הנפוצים לצוואר תפוס?

הגורמים הנפוצים לצוואר תפוס הם:

  1. מתיחת שריר או נקע רקמות רכות ובעיקר השריר מרים השכם הרגיש לפציעה. מדובר על שריר הממוקם בחלק האחורי והצדדי של הצוואר ומחבר את עמוד השדרה הצווארי עם הכתף. השריר נשלט על ידי עצבי הצוואר השלישי והרביעי. שריר מרים השכם עלול להימתח בשל פעילויות רבות ויומיומיות כגון: שינה עם הצוואר בתנוחה לא נוחה שמותחת את שרירי הצוואר, פציעות ספורט אשר נוקעות את הצוואר כמו נפילה או פגיעה פתאומית אשר דוחפת את הראש הצידה, כל פעילות המערבת את הפניית הראש שוב ושוב לרבות שחיית חתירה, יציבה לקויה כגון: רכינה מול מחשב, עודף סטרס ועוד.
  2. גורם נוסף לצוואר תפוס הוא דלקת מפרקים ניוונית של הצוואר אשר מתרחשת לעיתים קרובות יחד עם בעיות ניווניות אחרות כגון: היצרות של עמוד השדרה או שינויים אנטומיים כגון: דורבן ברגל.
  3. קיומם של דלקת קרום המוח או זיהום. צוואר נוקשה בשילוב עם חום גבוה, כאב ראש, בחילות או הקאות וכן ישנוניות ותסמינים אחרים יכול להוות סימן לדלקת קרום המוח. זיהומים אחרים גם יכולים לגרום לסימפטומים של צוואר נוקשה לרבות מחלה מנינגוקוקית, דלקת בעמוד השדרה הצווארי ועוד.

 

מהן הדרכים שניתן לשחרר צוואר תפוס?

ברוב המקרים ניתן להקל על כאבי צוואר או לשחרר צוואר תפוס בטווח המיידי על ידי נטילת משככי כאבים. כמו כן, ניתן להיעזר בתרגילי פיזיותרפיה ייעודיים לשחרור הצוואר שניתן למצוא בכל אתר אינטרנט. במידה והצוואר שלכם נתפס פעמים רבות, ניתן לפנות לטיפול פיזיותרפיה מקצועי אצל פיזיותרפיסט שגם ינחה אתכם לגבי ביצוע תרגילים רלוונטיים בכל פעם כדי לשחרר צוואר. לעיתים גם ריפוי בעיסוק יכול לסייע בהפחתת עומסים באזור הצוואר. בעבר היה נהוג בכאבי צוואר באמצעות סד שמונע תזוזה על הצוואר, אך בשנים האחרונות רופאים הגיעו למסקנה שהטיפול איננו יעיל ואף יכול להזיק.

 

כיצד ניתן להימנע מצוואר תפוס?

על מנת להימנע מצוואר תפוס, מומלץ לנסות להפחית עד כמה שניתן עומס על הצוואר. גם אם אתם עובדים מול מחשב, חשוב ללמוד כיצד לשבת נכון כדי לא להעמיס על הצוואר שלכם. חשוב מאוד לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי בכל מקרה שבו הצוואר שלכם נתפס בגין תנועה נכונה שעשיתם במהלך פעילות גופנית וכן, אם אתם נושאים משאות כבדים בעבודתכם, חשוב מאוד להימנע עד כמה שניתן מנשיאת משאות מעין אלה שכן, הם יכולים להשפיע על כאבי צוואר הן בטווח המיידי והן בטווח הרחוק.

**המידע במאמר מהווה מידע כללי בלבד ולא תחליף לייעוץ רפואי.

 

 

 

תוכן עניינים